Artiklar

Namninsamling mot att Tema Modersmål läggs ned

Webbplatsen Tema modersmål kommer att stängas ned den andra januari 2018. Beslutet grundar sig i att Skolverket inte har resurser för att kvalitetssäkra innehållet. Nu har en namninsamling startats mot beslutet. 

"Vi kan dessutom inte lösa de tekniska problem som den föråldrade plattformen medför", skriver Tema Modersmål på sin hemsida.

"Funktionaliteten på webbplatsen är inte längre fullständig och vi ger ingen support till besökare och användare. Vi publicerar inget nytt innehåll fram till andra januari 2018", skriver man vidare. 

De texter som tagits fram av redaktörer för olika språk kommer att tas bort i samband med att webbplatsen stängs. Skolverket uppmanar därför alla som vill ha tillgång till material från sidorna att själva spara ned detta.

Resurserna Animationstema, Bildteman, Lexin online, samt Mattebegrepp, kommer att vara tillgängliga på Skolverket.se från hösten 2017.

Tema Modersmål hänvisar lärare och studiehandledare som vill dela erfarenheter och idéer som rör modersmålsundervisning och studiehandledning, att starta egna grupper i sociala medier.

I namninsamlingen skriver initiativtagare att för många pedagoger är bristen på färdiga läromedel ett påtagligt problem. Här fyller Tema Modersmål en oerhört viktig funktion. Där har man nämligen samlat många användbara pedagogiska resurser på ett stort antal språk. Nu har Skolverket beslutat att stänga ner webbplatsen på grund av tekniska problem. Men tekniska problem brukar gå att lösa, menar de som står bakom detta upprop.

Man anser att nedstängningen av webbplatsen är ett svek mot modersmålslärare och studiehandledare, och mot alla flerspråkiga föräldrar och barn runt om i Sverige. Beslutet går också emot både språklagen och skollagen, menar man. Det rimmar dessutom illa med all befintlig forskning som visar att man borde satsa mer på elevernas modersmål, bland annat. som resurs för lärande och skolframgång.

Webbplatsen fyller en viktig funktion också på ett annat sätt: den signalerar att myndigheten anser att andra modersmål än svenska är viktiga och legitima i den svenska skolan. Ett beslut att stänga ner webbplatsen innebär en marginalisering av flerspråkighet och språklig mångfald.

Bakom insamlingen står Ellen Bijvoet, docent, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet, Kari Fraurud, professor emerita, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, Natalia Ganuza, lektor, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, Christina Hedman, lektor, Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet, Leena Huss, professor emerita, Hugo Valentin Centrum, Uppsala universitet, Kenneth Hyltenstam, professor emeritus, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, Jarmo Lainio, professor, Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska och Karin Senter, doktorand, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet.

MALIN A JUNKKA

Sidan uppdaterad 2018-11-23