"Det är viktigt att kunna läsa flytande"

Läseboken Taksi och Max är en fortsättning till den första boken med samma namn men nu är det en sammanhängande berättelse och boken hamnar någonstans mellan skönlitteratur och läromedel. 

Taksi ja Max –ensiaskeleita suomen kieleen (för elever som läser finska som andra språk) gavs ut år 2015 av Skolverket. 

Den nya boken som har arbetsnamnet Taksi och Max och arbetsteamet i den nya boken är samma som med den första boken: Författare Taina Sampakoski  och illustratör Otso Sampakoski.

Målgruppen är elever på låg- och mellanstadiet med elever som läser finska som första språk.

Varför behövs läseboken?

- Det är viktigt att kunna läsa flytande för att språket ska bevaras. Böcker som är avsedda för finska marknader i Finland är oftast för svåra för sverigefinska elever. De innehåller ord som våra elever inte känner till. Satsbyggnaden är ofta för komplicerad. Miljön kan också kännas främmande. Om texten är för svår att förstå vill barnen inte heller läsa, säger Taina Sampakoski.

Målet med Läseboken är att hjälpa eleverna att läsa flytande på finska. För att nå målet har Taina velat skapa en text som är lagom lätt att läsa, som har en spännande handling  och som har en miljö som sverigefinska elever kan känna igen.

I den första boken fick hunden Max lämna sitt gamla svenska hem på grund av allergi. Han fick flytta till en ny familj som består av vaari (morfar)  och hans hund Taksi (en tax). I den nya familjen talade alla finska och då fick också Max börja lära sig finska. 

I den nya boken får Max lära sig mer. Det är inte alltid så lätt att förstå vad de andra menar och ibland förstår Max fel. Men han lär sig det finska språket så småningom och börjar trivas i den nya miljön. 

Men alla gillar inte hundar. Och plötsligt börjar morfar nysa. Har morfar blivit allergisk mot Max? Och sedan finns det en tant i byn (Arja Leskinen) som hatar hundar och kräver att hundar inte får komma till biblioteket där han fått jobb som läs-hund. Men varför är Arja-täti så arg jämt? Måste Max sluta sitt jobb i biblioteket? Måste han flytta igen? 

I lärarhandledningen beskrivs hur  boken kan användas.
- Att skapa en läsecirkel med eleverna kring boken kan vara ett sätt. När man läser tillsammans skapas en gemensam läsupplevelse. Eleverna kan då tillsammans diskutera innehållet, dramatisera, berätta om sina känslor, åsikter och upplevelser på olika sätt.  Lärarhandledningen innehåller tips hur olika kapitel kan bearbetas i gruppen och vilka aktiviteter, lekar och pyssel som stödjer läsupplevelsen, säger Taina.

Hur långt ni har kommit?

- Boken och bilderna är i stort sett färdiga och på väg till granskning och korrekturläsning. Under sommaren ska bokens layout göras klar och boken kommer att publiceras på hösten 2019.

MALIN A JUNKKA

Sidan uppdaterad 2019-04-25
En av illustrationerna i boken. Layouten är ännu inte klar.
En av illustrationerna i boken. Layouten är ännu inte klar.

Om minoritet.se

Minoritet.se sprider kunskap om urfolket samerna och Sveriges nationella minoriteter, judar, romer, sverigefinnar och tornedalingar. Sametinget ansvarar för minoritet.se och i arbetet med webbplatsen involveras samerna och de nationella minoriteterna.

Genom aktuella reportage om och med samerna och de nationella minoriteterna lär du dig mer om deras kultur, språk och vardag.

 

Här hittar du också information om Sveriges minoritetsåtaganden , aktuell lagstiftning och myndighetsinformation från Sametinget och Länsstyrelsen i Stockholms län.

Webbplatsen ska underlätta arbetet inom förvaltningsområdena genom att samla material som rör samerna och de nationella minoriteterna på ett ställe. Information om cookies på webbplatsen.

Webbredaktör och ansvarig utgivare Malin Andersson Junkka | malin.junkka@sametinget.se | 070-640 60 06

På www.minoritet.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?