Artiklar

Nationella minoriteter lyfts fram i almanacka

Mångkulturella almanackan 2019 har ursprungsfolk och nationella minoriteter som tema.

- Almanackan har funnits i cirka 30 år, men jag började jobba med almanackan i februari 2018. Vi fick reda på att 2019 är utsett av FN till ursprungsfolkens språks år, därför tyckte vi att det passade extra bra att vi lägger extra fokus på samiska och de nationella minoritetsspråken, även om vi fortfarande har kvar vårt vanliga perspektiv, alltså att uppmärksamma religiösa och folkliga högtider, säger Andreas Ali Jonasson,
forskningsassistent / Tutkija-assistentti på mångkulturellt centrum.

Han säger vidare:

- Vi vet dessutom att det under lång tid har riktats kritik mot att undervisningen i skolorna om de nationella minoriteterna. Lärare saknar kunskap och läromedlen tar antingen inte upp de nationella minoriteterna eller uppmärksammar minoriteterna på ett felaktigt sätt.
Eftersom vårt uppdrag är folkbildande så känns det naturligt att lägga fokus på de nationella minoriteterna, när kunskaperna är så låga.

Almanackan har länge fungerat som ett läromedel. Man har till exempel använt den i klassrum.
- Det är rätt fiffigt, för de nationella minoriteterna, och även andra traditioner, kan uppmärksammas på ett naturligt sätt när man använder en almanacka. Det är vanligt att man varje dag i klassrummet tittar i almanackan och ser efter vad det är för speciell dag just den dagen. Om det till exempel är sverigefinnarnas dag, den 24 februari, så kan man tala om dagen tillsammans, om sverigefinnarna.

I pappersversionen av almanackan finns intervjuer och faktatexter om minoritetsspråken och där kan man också läsa om varför exempelvis  sverigefinnarnas dag är just den 24 februari, och vad som brukar hända under dagen.
- På så sätt kan det bli en naturlig del av vardagen. Vi har även något som kallas Pedagogiska pärlor. Genom dessa vill vi uppmuntra till att använda Mångkulturella almanackan i pedagogisk verksamhet på olika sätt. Det kommer därför ut något vi kallar för ”pedagogiska pärlor” med övningar varje månad, som är kopplade till innehållet i almanackan den månaden.

Det kan man läsa mer om här: https://mangkulturellaalmanackan.wordpress.com/pedagogiska-parlor/


Dessutom erbjuder Mångkulturella almanackan också föreläsningar, där Ali Jonasson besöker intresserade och berättar om almanackan, men också om de nationella minoriteterna, deras historia, utmaningar och presenterar forskning på området. Hur kan man arbeta med nationella minoriteter och deras språk?
- Då brukar jag lyfta goda exempel på hur man har arbetat i Sverige eller i andra länder med till exempel revitalisering och liknande.

https://mangkulturellaalmanackan.wordpress.com/nationella-minoriteter/

MALIN A JUNKKA

 

Sidan uppdaterad 2018-11-05