Artiklar
Marit Kuhmonen Blom Foto: Malin A Junkka

Nu ska samiskan ut i sociala medier

Prata samiska med mig heter Samiskt Språkcentrums senaste projekt som fokuserar på att synliggöra samiskan i sociala medier. Marit Kuhmunen Blom är projektledare och hon har samlat upp 18 språkambassadörer vid sin sida.

Idén till Sámás-projektet kommer från norska Sametinget där en liknande kampanj pågick under två år med lyckat resultat. Syftet är att samla ihop ungdomar som vill vara språkambassadörer för samiskan, nord-, lule-, syd- och umesamiskan, genom att vara aktiva i sociala medier.

Kampanjen ska visa att samiskan är ett känslospråk, golle giella, och ska också uppfattas så av majoritetssamhället.
- Det här känns jättebra. Jag själv brinner för samiskan och det är viktigt att visa vägen med förebilder som de här ambassadörerna är, säger Marit Kuhmunen Blom, boende i Östersund men uppvuxen i Karesuando.

Marit Kuhmunen Blom, är journalist i grunden och har jobbat med samiska språket under många år. Själv pratar hon flytande nordsamiska.
- Det är mitt  modersmål och jag pratar samiska hemma med mina barn och min familj, säger hon.

Projektet Sámás pågår fram till 31 januari 2017 och Marit hoppas på en fortsättning men det är inget Språkcentrum vet något om i dagsläget.  Efter annonsering har Språkcentrum lyckats knyta 18 språkambassadörer till projektet, ungdomar i åldrarna 15-28 år. Syftet är att de ska synliggöra samiskan i sociala medier som exempelvis Instagram, Facebook och Snapchat.
- Det var inte alls svårt att få dem att ställa upp. De tycker det här är ett jättebra projekt för samiskan. De är vår framtid och det är viktigt det finns förebilder som visar att det är häftigt att använda samiskan, säger Marit Kuhmunen Blom.

Den gångna helgen hölls en kick-off för ambassadörerna i Norrbyskär utanför Umeå. Samiskt Språkcentrum drog upp riktlinjer och ramar men ungdomarna får själva fritt skapa själva innehållet. Det viktigaste är att samiskan kommer fram.
- Vi håller på att skapa en referensgrupp också dit ungdomarna kan vända sig och bolla frågor om exempelvis språket eller andra frågor. Och vi på Språkcentrum finns också här för dem, säger Marit Kuhmunen Blom.

Ungdomarna som deltar i projektet får inget arvode för det de gör i sociala medier men däremot får de betalt när de deltar i olika konferenser inom projektet. Det finns också utrymme för att skapa olika evenemang inom Sámás som ska lyfta språket.
- Det kan till exempel handla om att ordna en lokal fotbollscup, säger Marit Kuhmunen Blom.

När projektet tar slut efter årsskiftet ska det utvärderas i en rapport. Enkäter och räckvidd på sociala medier ska visa viken effekt Sámás har haft.

MALIN A JUNKKA
 

Sidan uppdaterad 2016-06-27