Artiklar
Nyligen tillträdde Mattias Amster tjänsten som ortodox rabbin i församlingens två ortodoxa synagogor. Foto: John Gradowski

Ny ortodox rabbin i Stockholm

För första gången i Judiska församlingens i Stockholms historia har styrelsen anställt en rabbin som är född och uppvuxen i Stockholm. 

Nyligen tillträdde Mattias Amster tjänsten som ortodox rabbin i församlingens två ortodoxa synagogor.

Det är en mycket glad rabbin som, tillsammans med sin fru Esther och de två barnen Gita och Shmuel, har installerat sig i Stockholm efter en del praktiska svårigheter på grund av den rådande pandemin. Pandemin har fått stort fokus direkt för Mattias Amster eftersom den ställer till praktiska svårigheter under alla de helger som börjar i mitten av september och som varar nästan en månad.

Till Rosh Hashana, det judiska nyåret, och speciellt till Jom Kippur, Försoningsdagen, brukar alla synagogor vara välfyllda. Nu måste alla gudstjänster glesas ut så att max 50 personer kan närvara. Det kommer att ske genom att ett större antal lokaler får fungera som synagogor.
- Bortsett från det handlar det mycket om att få en överblick, att lyssna och förstå hur saker fungerar, har fungerat eller inte har fungerat. Sen vill jag genom mitt arbete visa på den vision jag har för mitt jobb som rabbin, säger Mattias Amster.

Han föddes för 36 år sedan i en familj som inte alls var ortodox, den var mer typisk svensk - judisk.
- Jag kommer från en familj med en enorm kärlek och respekt för varandra och våra olika livsval. Jag har insett att det har varit en förutsättning för den resa som var rätt för mig. 

Så länge Mattias Amster kan komma ihåg har han älskat det som har med judendom att göra, och han har alltid vetat att gud är en del av hans liv. Synagogan blev en flitigt besökt plats efter bar mitzvan (när en judisk pojke uppnår sin religiösa myndighetsålder, 13 år).
- Efter det eskalerade det kan man nog säga. Det finns ett specifikt tillfälle som fick mig att inse att jag aktivt måste studera och fördjupa min kunskaper för att kunna välja ett liv som så småningom skulle kunna mynna ut i ett ortodoxt religiöst liv. Det var när jag ensam i min lägenhet, som jag precis flyttat in i, sa kiddush (bön, välsignelse) på fredagskvällen för sabbaten. Men jag kände mig lite som en hycklare. Jag kunde säga kiddush, läsa hebreiskan, sjunga rätt melodi, men jag hade egentligen ingen aning om vad jag sa eller varför jag sa det. Det var lite då som jag insåg att om det här är något som är viktigt för mig så måste jag aktivt jobba för att förstå det.

Mattias Amster kom så småningom till en tidpunkt i livet där han kände sig tillräckligt mogen och modig att lämna Sverige för att fullfölja sin dröm att studera på en Jeshiva (ortodox skola för studier av bland annat Toran). Valet att flytta till Israel blev då självklart. Dels för att det alltid varit en del av hans dröm att bo där, och dels att han då fick uppfylla en annan önskan – att studera Toran (Moseböckerna) i Jerusalem. Där fick han också sin rabbinutbildning. Innan flytten till Stockholm tjänstgjorde han som rabbin i Portland, Oregon, i USA.

Tanken på att någon gång få tjänstgöra som rabbin i Stockholm fanns redan när han flyttat till Jerusalem.
- I ren hybris tänkte jag att det vore häftigt att bli rabbin i Stockholm, men jag släppte den tanken ganska snabbt när jag insåg hur otroligt svåra studierna var. Många år senare började tanken komma tillbaka, då kändes det mer som att bli rabbin i Stockholm är nog något som jag skulle kunna göra och något som ”make sense”.

När möjligheten väl dök upp sköt han ändå tanken ifrån sig.
- Efter ett tag smög tanken sig tillbaka. Jag pratade med min fru och vi bestämde oss för att vi skulle söka tjänsten. Nu när jag fick den känns det som en väldigt stor ära och jag är ödmjuk inför uppgiften. Det är så klart otroligt spännande samtidigt som jag vet att det kommer vara många utmaningar och inte alltid så lätt. Jag tror också att jag har något som jag kan bidra med till det judiska Stockholm och jag strävar efter och hoppas på att jag kommer vara en person och rabbin som personer kan relatera till. 
  
Mattias Amster har så klart en stor fördel av att vara född och uppvuxen i Stockholm och i dess judiska församling. Här han många av sina vänner och familj.
- Jag kommer tillbaka till något väldigt familjärt. Men jag kommer tillbaka i en ny roll. I och med att jag förstår den svenska mentaliteten och vad som är viktigt och unikt här i Sverige och att jag direkt kan börja predika och ge föreläsningar samt att möta folk och kommunicera på mitt modersmål, gör det så klart lättare att komma igång. Och jag älskar Stockholm!

Stockholms Stora synagoga, som fyller 150 år i september, har en kvinnlig rabbin, Ute Steyer. Hur ser den ortodoxe rabbinen Mattias Amster på att samarbeta med henne i övergripande religiösa frågor? Den ortodoxa inriktningen godkänner inte kvinnliga rabbiner.
- I Stockholm har vi lyckats med att ha en enhetsförsamling väldigt länge och det är väldigt viktigt att det är vårt mål i framtiden också. Självklart ser jag fram emot att jobba tillsammans med Stora synagogans rabbin och tror att vårt samarbete kommer att fungera bra. 

John Gradowski

 

 

Sidan uppdaterad 2020-08-27