Artiklar
Textförfattaren John Gradowski.

Kampanj på sociala medier för att minnas

För fem år sedan initierade World Jewish Congress (WJC) en global kampanj - med Hashtaggen  #WeRemember - inför den internationella minnesdagen för Förintelsens offer, den 27 januari. 

Det datum koncentrationslägret Auschwitz befriades 1945. Kampanjen ber människor runt om i världen att skriva #WeRemember på en skylt, hålla den framför sig, ta ett foto och posta det på sociala medier.

Genom en noga utvald samling videor och foton med Förintelseöverlevande, utformade för att få stort genomslag på sociala medier, lanserades kampanjen på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube samtidigt.

Kampanjen kulminerar med visningen av foton från hela världen som projiceras och visas på resterna av Auschwitz-Birkenau. Detta live streamas via Facebook, Twitter och YouTube-sidor.
- Syftet är att utbilda världen om Förintelsens grymheter och att sprida budskapet att ”aldrig mer” verkligen måste betyda aldrig mer. Vi hoppas kunna skapa uppmärksamhet kring vikten av minnet av Förintelsen och behovet av ökad utbildning. Vår primära målgrupp är unga vuxna eftersom det har visat sig att en majoritet av unga vuxna i världen inte känner till att Förintelsen ägt rum eller tror att det som berättas om den är överdrivet. Vårt mål är att fylla deras kunskapsluckor, säger Petra Kahn Nord, nordisk representant för WJC.

Förhoppningen för fem år sedan var att nå 16 miljoner människor, lika många som antalet judar som fanns i hela världen före Förintelsen, och få dem att stanna upp en stund och reflektera över budskapet. Idag har den förhoppningen överträffat alla förväntningar. Nu har #WeRemember-kampanjen blivit världens största digitala minnesevenemang.

Stora välkända organisationer har också tagit till sig kampanjen - som pågår mellan 20 – 27 januari - bland andra mediegiganten Twitter och fotbollslaget Chelsea.

NATOS högkvarter i Bryssel har också delat budskapet #WeRemember. En viktig symbol eftersom NATO skapades i skuggan av andra världskriget och Förintelsen.
- Statsminister Stefan Löfven har tidigare deltagit i kampanjen via social media. I år har jag gått ut brett i Sverige och bett opinionsbildare, judiska företrädare, journalister och politiker att vara med i kampanjen. Än så länge har ett 50-tal personer sagt att de vill delta.

- Deltagarna inkluderar ministrar från regeringen, riksdagsledamöter, andra religiösa samfund, Judiska Centralrådet samt privatpersoner. Det har tagits emot väldigt varmt av alla jag hittills kontaktat, berättar Petra Kahn Nord.

WJC är en internationell, politiskt obunden organisation som representerar judiska församlingar och organisationer i över 100 länder runt om I världen och som bland annat bevarar minnet av Förintelsen.

JOHN GRADOWSKI

 

 

Sidan uppdaterad 2021-02-12