Artiklar
Jokkmokks marknad när den var en fysisk sådan. Foto: Carl Johan Utsi

Jokkmokks marknad i annan form

"Vi har inte ställt in marknaden, vi kör den bara i en annan form. Vi har ställt om och i stället för en fysisk marknad blir det en digital marknad", säger Stefan Andersson, tillväxtchef på Jokkmokks kommun.

Sedan 1605 har man obrutet i Jokkmokks ordnat med marknad, fram till år 2021 då man av kända skäl inte kunde ordna med marknaden och då för första gången körde med en digital marknad.
– Det såg länge bra ut för årets fysiska marknad men i mitten av månaden tog kommunens politiker beslut om att även årets fysiska marknad måste blåsas av på grund av kraftigt ökad smittspridning, säger Stefan Andersson.


Stefan Andersson är mån om att trycka på att Jokkmokks marknad inte är inställt, att den istället tagit en annan form och sker digitalt. Han säger att även om en digital marknad med möten mellan människor, glädje, dofter, ljus och ljud, inte kan bli det samma med en digital version av marknaden, så har man från marknadsgruppens sida gjort att man kan för att erbjuda en viss del av knallarnas produkter digitalt.
– Vi har på alla sätt undersökt möjligheterna för att ordna med en fysisk marknad, bland annat har vi haft funderingar på avstängning av marknadsplatsen, att glesa ut på knallarna, trivselvärdar och att införa vaccinpass. Det visade sig att vi inte har lagstöd för det och inte heller gick det att införa krav om vaccinpass vid utomhusarrangemang, restriktionerna gäller bara vid inomhusarrangemang, säger Stefan Andersson.

Att det inte blir en fysisk marknad innebär att det enligt Stefan Andersson, blir jättejobbigt för alla de som verkar på en marknad som förutsätter att folk finns på plats.
– Hantverkare, slöjdare och alla som håller med mat och boenden är beroende av att folk kommer hit och de får ett jätteavbräck i sina näringar.
De samiska traditionella näringarna med hantverk, kulturevenemang, seminarier och olika plattformar där man lyft de samiska frågorna, har av tradition lockat folk till marknaden.
 
– På vilket sätt lyfter man de samiska frågorna är den fysiska marknaden inte blir av.

– Många, oavsett ursprung, får möjlighet att delat digitalt nå ut med sitt budskap.
Enligt Stefan Andersson är marknaden ett av de ytterst få arrangemang i Jokkmokk som kommunen inte roddar, de ser till att det finns el, toaletter och kommun även till att dela ut platserna till knallarna.

– Annars är det föreningar, entreprenörer och enskilda som bidrar till den oerhört fina tillställningen som marknaden utgör. Det är fascinerande att se hur många krafter som bidrar och de hjälper varandra att genomföra marknaden, säger Stefan Andersson.
 
De som önskar att delta i marknaden och digitalt saluför sina produkter eller för att komma ut med sitt budskap har ännu möjlighet att anmäla sig till den digitala mötesplatsen på jokkmokksmarknad.se.
– Tyvärr blir det inget renrace i år men vi får hoppas på nästa vinter, säger Stefan Andersson. 
 
HASSE STENUDD
Sidan uppdaterad 2022-02-24