Frågor och svar om minoritetslagen
Den 1 januari 2019 skärptes lagen (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Här nedan har vi samlat vanliga frågor och svar som bland annat tar upp den reviderade lagen och frågor om urfolket samerna och Sveriges nationella minoriteter och minoritetsspråk.
Lagen i korthet
Vad innebär minoritetslagen i korthet?
Lagen (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk (minoritetslagen) har gällt i Sverige sedan januari 2010. Lagen beskriver vilka rättigheter som minoriteterna har i hela landet och inom de speciella förvaltningsområden som finns för finska, meänkieli och samiska. Samtliga kommuner och andra myndigheter ska informera minoriteterna om deras rättigheter. De är också skyldiga att skydda minoriteternas språk och kultur och särskilt viktigt är barns och ungas rätt att få utveckla sitt språk och sin kultur. Dessutom ska kommuner och andra myndigheter ge minoriteterna inflytande över frågor som berör dem.
I förvaltningsområdena för finska, meänkieli och samiska är kommunerna skyldiga att ordna förskola och äldreomsorg på minoritetsspråken. De personer som vill använda sitt minoritetsspråk i kontakten med kommunerna har rätt att göra detta både muntligt och skriftligt.
Den 1 januari 2019 reviderades lagen så att rättigheter och skyldigheter stärktes ytterligare. Kommuner och regioner är nu t.ex. skyldiga att anta mål och riktlinjer för sitt minoritetspolitiska arbete och dessa ska på begäran kunna lämnas ut till den myndighet som har uppföljningsansvar för lagen.
Vilken betydelse har lagstiftningens karaktär?
Vilka konventioner utgör grund för minoritetspolitiken?
- Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter (ramkonventionen)
- Europeiska stadgan om landsdels- eller minoritetsspråk (språkstadgan)
Nationella minoriteter
Vilka nationella minoriteter är erkända i Sverige?
Vad är ett urfolk?
Hur vet man vilka individer som har rättigheter enligt lagen?
Varför är just de här grupperna erkända som nationella minoriteter?
- vara en grupp med en uttalad samhörighet, som går att urskilja från den övriga befolkningen.
- ha en religiös, språklig, traditionell eller kulturell särart, som den inte delar med andra.
- ha en uttalad vilja att behålla sin identitet.
- ha historiska eller långvariga band med Sverige
Nationella minoritetsspråk
Vilka nationella minoritetsspråk är erkända i Sverige?
Information
Vad innebär kommunens och regionens informationsansvar?
Vad ska kommunen och regionen informera om?
Viktiga områden att informera om är rätten till förskola på finska, meänkieli och de samiska språken i förvaltningsområdena, rätten till modersmål i förskolan på nationella minoritetsspråk, rätten till modersmålsundervisning på nationella minoritetsspråk samt rätten till service och omvårdnad på nationella minoritetsspråk.
Vilken information ska finnas på minoritetsspråken?
Vilken informationsskyldighet har statliga myndigheter?
Språk och kultur
Vad betyder ”allmänna” och ”främja”?
Läs mer om definition av det allmänna under rubriken Definitioner.
Hur kan man arbeta främjande?
Hur kan man arbeta med att främja barns utveckling av sin kulturella identitet och användning av det egna minoritetsspråket.
På vilka sätt kan det allmänna synliggöra minoritetsspråken?
Vad innebär det att skydda minoritetsspråken?
Samråd och inflytande
Hur bör delaktighet och inflytande för nationella minoriteter organiseras?
Vad menas med samråd genom strukturerad dialog enligt minoritetslagen?
Finns det några detaljregleringar av hur samråd ska organiseras enligt minoritetslagen?
Hur ska barn och ungas möjligheter till inflytande främjas?
Vilka är konsultationsskyldiga i frågor som berör det samiska folket?
Från och med 1 mars 2022 gäller lagen (2022:66) om konsultation i frågor som rör det samiska folket för regeringen och statliga förvaltningsmyndigheter.
Från den 1 mars 2024 införs en ändring i lagen som innebär att även regioner och kommuner ansluts till konsultationsordningen.
Konsultationsordningen ställer konkreta krav på de konsultationsskyldiga att genomföra konsultationen på ett visst sätt; när och hur en konsultation ska inledas, vilka samiska företrädare som ska konsulteras, hur den går till och hur den avslutas. Lagen innehåller också ett särskilt krav på dokumentation och en särskild initiativrätt för samiska företrädare.
På Sametingets webbplats finns mer information om konsultationsordningen, vägledning samt en checklista för konsultation.
Läs vidare på: https://www.sametinget.se/konsultationsordning
Checklista för konsultationsförfrågan, se https://www.sametinget.se/165408
Vägledning för konsultation, se https://www.sametinget.se/165327
Vägledning för kommuner och regioner: https://www.sametinget.se/187732
Vad är syftet med lagen om konsultation i frågor som berör det samiska folket?
Syftet med lagen (2022:66) om konsultation i frågor som rör det samiska folket är att säkerställa samernas rätt till delaktighet i beslutsprocesser på alla nivåer i samhället och stärka samernas inflytande i frågor som särskilt berör dem. Genom konsultationerna ges det samiska folket insyn i processer och frågor i ett tidigt skede. Konsultationen ökar också samernas möjlighet att bidra med kunskap i frågor och närmare belysa konsekvenser av beslut för samernas del.
Samerna är ett urfolk och intar därigenom en särskild rättslig ställning. Denna särställning innebär att Sverige har vissa åtaganden gentemot samerna som kommer till uttryck i internationell och nationell rätt. Bland annat stadgar regeringsformen att det samiska folkets möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas. Mot denna bakgrund har konsultationsordningen tillkommit och bör därmed förstås som en åtgärd som kan bidra till att Sverige i större utsträckning efterlever sina åtaganden gentemot det samiska folket.
Läs vidare i proposition 2021/22:19, En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket
Mål och riktlinjer
Vilka områden bör kommuner och regioners mål och riktlinjer för det minoritetspolitiska arbetet omfatta?
Hur bör kommuner och regioners mål och riktlinjer utformas?
Förvaltningsområden
Vad är ett förvaltningsområde?
- att enskilda har rätt att använda språken vid myndighetskontakter
- att vårdnadshavare har rätt till förskola för sina barn på språken
- att äldre har rätt till service och omvårdnad inom ramen för äldreomsorgen på språken samt rätt att upprätthålla sin kulturella identitet
Kan en kommun ansöka om att få ingå i förvaltningsområde?
Enheten för diskrimineringsfrågor
103 33 Stockholm
Vad ska en ansökan om anslutning till förvaltningsområde innehålla?
Vid prövningen av om en kommun efter ansökan ska få ingå i ett förvaltningsområde, ska hänsyn tas till om det finns ett uttalat intresse från berörda minoriteter för att kommunen ska ingå i förvaltningsområdet. Det är kommunen som ska visa att ett sådant intresse finns hos den berörda minoriteten i kommunen.
- på vilket sätt kommunen inhämtat minoritetens intresse och hur ansökan initierats.
- politisk förankring (beslut ska vara fattat i kommunfullmäktige/kommunstyrelse och förankrat med respektive minoritet i kommunen).
- en redovisning för vilka olika kostnader kommunen avser att använda statsbidraget till om ansökan bifalls, gärna med viss långsiktighet, och ju utförligare desto bättre.
Kan en kommun ansöka om utträde ur förvaltningsområde?
Myndighetskontakt på minoritetsspråken
Vilka myndigheter har enskilda rätt att kontakta på finska, meänkieli och samiska?
Gäller rätten att använda finska, meänkieli och samiska både muntlig och skriftlig kontakt?
Finns det krav att ärendet ska avse myndighetsutövning i förhållande till enskild?
Är det bara svenska medborgare som har rätt att använda finska, meänkieli respektive samiska i kontakter med förvaltningsmyndigheter?
Vad innebär begreppet enskild?
Har förvaltningsmyndigheter skyldighet att svara enskilda på finska, meänkieli respektive samiska?
Vad innebär det konkret att förvaltningsmyndigheter ska sträva efter att bemöta enskilda på finska, meänkieli respektive samiska?
Finns det någon rätt att använda finska, meänkieli respektive samiska utanför förvaltningsområdena i ärenden utan anknytning till förvaltningsområdet för språket?
Finns det några förvaltningsmyndigheter som enskilda alltid har rätt att kontakta på finska, meänkieli respektive samiska?
Har jag rätt att få mitt examensbevis översatt från finska till svenska?
Jag är finsk medborgare och studerar på Uppsala universitet på grundlärarprogrammet. Jag har sedan tidigare finsk högskoleexamen som ämneslärare och har därmed pluggat delvis samma kursinnehåll som nuvarande utbildning. För att få några kurser tillgodoräknade skickar jag in min ansökan till Uppsala universitet, men får svaret att examensbeviset inte kan godkännas på grund av att det är på finska. Universitetet informerar också att de inte har några medarbetare som kan finska.
Svar: Universitet och högskolor är förvaltningsmyndigheter. Uppsala kommun ingår enligt 6 § minoritetslagen i förvaltningsområdet för finska. Uppsala universitet är därmed en förvaltningsmyndighet vars geografiska verksamhetsområde helt eller delvis sammanfaller med förvaltningsområdet enligt 8 § minoritetslagen.
Ansökan om att få finska kurser tillgodoräknade av det svenska universitetet utgör ett ärende och ärendet har anknytning till förvaltningsområdet eftersom det gäller en utbildning som personen går vid Uppsala universitet. Hen har därmed rätt enligt 8 § minoritetslagen att lämna in sina handlingar på finska och universitetet är skyldig att översätta dem. Att universitetet saknar finskspråkig personal påverkar inte den rätten.
Personal
Det råder stor brist på personal med språk- ock kulturkompetens i de nationella minoritetsspråken. Hur kan kommunen arbeta med kompetensutveckling och rekrytering?
- Kartlägg språkkunskaperna bland personalen
- Erbjud personalen fortbildning i minoritetsspråk och kultur
- Organisera så att personal som har språkkunskaper arbetar i verksamheter där det finns behov av språkkompetensen.
- Samverka mellan kommuner och region
- Ha ett långsiktig och strategiskt arbete med kompetensförsörjningen.
Kan service på de nationella minoritetsspråken erbjudas på särskild tid och plats?
Domstolar
Hos vilka domstolar finns rätten att använda minoritetsspråk?
Förskola
Kommunen ingår i dagsläget i förvaltningsområdet för finska språket. Blir kommunen från den 1 januari 2019 skyldig att även erbjuda förskoleverksamhet på meänkieli och samiska?
Vad innebär det att erbjuda förskoleverksamhet till en väsentlig del?
Finns det någon myndighet som utövar tillsyn över förskolan?
Statens skolinspektion har tillsynsansvar för förskola och annan pedagogisk verksamhet, skola, vuxenutbildning och fritidshem.
Skola/Undervisning
Hur vi än försöker anställa modersmålslärare för tex finska så är det brist på dem.
Äldreomsorg
Vad innebär det att erbjuda äldreomsorg till ”väsentlig del” på minoritetsspråket?
Skall exempelvis en kommun i förvaltningsområdet för samiska även erbjuda äldreomsorg på de övriga fyra nationella minoritetsspråk dvs. på finska, jiddisch, meänkieli eller romani chib?
Hur långt ska man gå för att försöka lösa rekrytering av språkkunnig personal?
Hur kan äldreomsorgen arbeta för att äldres kulturella identitet ska upprätthållas?
När och hur ska information om äldres rätt till omsorg på minoritetsspråk lämnas?
Finns det någon myndighet som utövar tillsyn över äldreomsorgen?
Statsbidrag
Till vilka förvaltningsmyndigheter lämnas statsbidrag?
Behöver kommuner och regioner ansöka om statsbidrag?
Vad får statsbidraget användas till?
Finns det några riktlinjer för vad statsbidraget får användas till?
Hur beräknas statsbidragets storlek?
- mindre än 50 000 invånare får 1 grundbelopp
- upp till 80 000 invånare får 1,5 grundbelopp
- upp till 100 000 invånare får 2 grundbelopp
- upp till 400 000 invånare får 3 grundbelopp
- 400 000 invånare eller mer får 4 grundbelopp
Får kommunen eller regionen behålla eventuellt överskott av statsbidrag vid årsskiftet för användning nästkommande år?
Ska statsbidraget redovisas?
Kan riksorganisationer som företräder nationella minoriteter ansöka om statsbidrag?
Kartläggning
Är kommuner skyldiga att kartlägga behoven som finns i kommunen?
Vad innebär det konkret att göra en kartläggning av behoven?
Kartläggningen bör ge svar på
- Vilka behov som finns för användningen av minoritetsspråken
- Vilka språkkunskaper som finns inom kommunens eller regionens olika personalgrupper; handläggare, förskolepersonal, äldreomsorgspersonal o s v.
Läs mer i Nationella minoriteters rättigheter, En handbok för kommuner och regioner.
Uppföljning
Hur följs minoritetslagen upp?
Definitioner
Vad är definitionen av en förvaltningsmyndighet?
Med förvaltningsmyndigheter avses som huvudregel de myndigheter vars uppgift är, något förenklat, att sköta offentliga förvaltningsuppgifter. De verkställer den styrande maktens beslut. Det finns statliga och kommunala förvaltningsmyndigheter. Som förvaltningsmyndigheter räknas inte domstolarna, regeringen, riksdagen och de kommunala beslutande församlingarna (region- och kommunfullmäktige).
Läs mer i proposition 2016/17:180 s. 25 f och Strömberg/Lundell, Allmän förvaltningsrätt, 26:e upplagan, Liber 2014, s. 13 ff
Vad är definitionen av det allmänna?
Som begrepp för stat och kommun förekommer ”det allmänna” i t.ex. regeringsformen och yttrandefrihetsgrundlagen. När man talar om det allmännas verksamhet avses all offentlig verksamhet som utövas genom staten, primärkommunerna och regionerna. De statliga och kommunala organen utgörs av beslutande politiska församlingar, dvs. riksdagen, kommunfullmäktige och regionfullmäktige och av myndigheter, dvs. regering, domstolar och förvaltningsmyndigheter. Det är genom dessa organ som en stor del av det som skulle kunna kallas samhällsbärande verksamhet sker.
Så med det allmänna avses alltså all offentlig verksamhet. Till skillnad från begreppet förvaltningsmyndighet där domstolar, regering, riksdag och andra beslutande församlingar är undantagna. Så regeln i 8 § språklagen har ett vidare tillämpningsområde än t.ex. 8 § minoritetslagen.
Läs mer i prop. 2008/09:153, sid 19
Vad innebär begreppet enskild?
Rätten att använda finska, meänkieli eller samiska vid kontakter med förvaltningsmyndigheter gäller enskilda. Med detta begrepp avses inte bara fysiska personer utan även t.ex. aktiebolag, föreningar och andra organisationer, men däremot inte myndigheter eller andra offentligrättsliga organ. Vidare har en ställföreträdare för en enskild part samma rätt enligt lagen att använda finska, meänkieli eller samiska som den enskilde själv. Däremot har inte ombud motsvarande rätt.
Vad innebär begreppen part och ställföreträdare för part?
Det finns inte några definitioner av begreppen som är speciella för minoritetslagen. Det blir således fråga om allmänna definitioner.
Med part avses oftast sökande eller klagande i ett ärende, det vill säga någon som ansöker om exempelvis en förmån eller ett tillstånd respektive den som överklagar ett beslut. För att man ska vara part krävs också att man är saklegitimerad, det vill säga att beslutet i ärendet påverkar personens offentligrättsliga ställning eller rör ett intresse som på något sätt erkänts av rättsordningen.
Ställföreträdare för part är någon som på laglig grund har rätt att företräda parten. När det gäller juridiska personer kan en ställföreträdare till exempel vara en verkställande direktör eller en annan anställd. När det gäller fysiska personer kan en ställföreträdare vara exempelvis en målsman eller en god man.
Läs mer i Hellners/Malmqvist, Förvaltningslagen med kommentarer, tredje upplagan, Norstedts 2010, s. 34 ff och 147
Vad innebär begreppet ärende?
När det gäller myndigheters verksamhet skiljer man på ärendehandläggning och annan förvaltningsverksamhet, faktiskt handlande. En principiell skillnad är att handläggning av ett ärende i regel avslutas med någon form av beslut medan faktiskt handlande innebär att myndigheten vidtar en viss faktisk åtgärd. Ett ärende kan exempelvis gälla ersättning från försäkringskassan, betalning av skatt eller bygglov. Faktiskt handlande kan vara att någon kör buss eller hämtar sopor. I vissa fall är gränsen mellan vad som är ärendehandläggning och faktiskt handlande mer otydlig.
Läs mer i proposition 2016/17:180 s. 23 ff